17 d’abril 2020 <10aL>Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació

COVID-19: Agricultura destina 855.000 euros a potenciar la comercialització directa i la promoció interior del producte local NNota Informativa

Foto de noticia
Descàrrega d'imatges d'alta qualitat

COVID-19: Agricultura destina 855.000 euros a potenciar la comercialització directa i la promoció interior del producte local

Les línies d’ajudes estan destinades a reforçar les iniciatives de venda a domicili, entre d’altres

La conselleria d’Agricultura, Pesca i Alimentació destina 855.693 euros en total a una mesura per potenciar la comercialització directa i promoció al mercat interior del producte local. Es tracta de dues línies d’ajudes destinades a reforçar, entre d’altres, iniciatives sorgides a causa de l’estat d’alarma com la venda a domicili. D’aquesta manera, la conselleria dona el seu suport explícit i decidit al sector agroalimentari pel seu esforç a l’hora d’apropar el producte local a totes les llars.

La crisi de la COVID-19 ha tancat totalment el canal de comercialització destinat a l’hostaleria, la restauració i el càtering (HORECA), el qual absorbia entre un 50% i un 70% de la producció. Davant això, el sector agroalimentari ha reaccionat desenvolupant moltes iniciatives de cadenes curtes de comercialització i multiplicant l’activitat de les ja existents. Des de la conselleria creiem que és una excel·lent resposta i iniciativa econòmica que ha de rebre suport amb aquesta mesura, amb la qual es vol contribuir també a la consolidació i manteniment posterior d’aquests circuits.

Així, la primera línia de la mesura es destina al desenvolupament, consolidació i publicitat de cadenes o circuits curts de comercialització (sense intermediaris). Està dotada amb 400.000 euros que s’abonaran amb efecte retroactiu des de l’inici de l’estat d’alarma, i es dirigeix a: grups de cooperació (formats per, almanco, dos agricultors o ramaders titulars d’explotacions), cooperatives i empreses agroalimentàries (els socis de les quals han de ser també agricultors o ramaders professionals). Cal recordar també que podran formar part dels grups de cooperació les associacions o grups de consum.

Aquesta ajuda té dos objectes: d’una banda, cobrir despeses relatives a la creació, desenvolupament i posada en marxa de les cadenes curtes de comercialització (incloent-hi la maquinària per condicionar la logística dels locals, per exemple; i d’altra, ajudar a la publicitat i difusió d’aquestes cadenes curtes cobrint, per exemple, la impressió de material publicitari o l’assistència a fires alimentàries.

Quant a la segona línia de la mesura, està destinada a millorar la difusió de productes agroalimentaris de qualitat a les Illes Balears, per potenciar-ne la introducció al mercat interior i millorar la rendibilitat de les produccions de qualitat reconeguda a totes les illes. Aquesta línia està dotada amb 455.693,18 euros, i tot i estar publicada des del 7 de març, és fonamental en aquests moments atès que es destina de forma directa a enfortir les estratègies de comercialització del producte local. Es podran beneficiar d’aquesta ajuda tant les agrupacions de productors com els consells reguladors de denominacions d’origen i indicacions geogràfiques protegides.

Per últim, cal dir que una part d’aquestes ajudes es cobreixen amb fons europeus. El comissari europeu d’Agricultura ja va traslladar a tots els països de la unió la capacitat de flexibilització dels fons del Programa de Desenvolupament Rural per adaptar-los a les necessitats sorgides per la crisi de la COVID-19. I per tant, la conselleria d’Agricultura, Pesca i Alimentació emprarà aquest marge necessari per a cobrir el màxim possible de les demandes immediates que tingui el sector primari de les Balears, com en el cas d’aquesta mesura urgent.