13 d’agost 2020 Conselleria de Presidència, Cultura i Igualtat

COVID-19: L’Institut Balear de la Dona va atendre 1.170 peticions durant l’estat d’alarma NNota Informativa

COVID-19: L’Institut Balear de la Dona va atendre 1.170 peticions durant l’estat d’alarma

És un increment del 21,5% en comparació al mateix període de l’any passat

La consellera de Presidència, Cultura, i Igualtat, Pilar Costa, i la directora de l’Institut Balear de la Dona (IBDona) han presentat avui l’Informe del Servei d’Atenció Social i Acompanyament a les Víctimes de Violències Masclistes durant l’Estat d’alarma.

Durant aquests més de tres mesos, entre el 13 de març i el 21 de juny, s’han rebut un total de 1.104 telefonades, això suposa una mitjana de 12 cridades cada dia. Si sumam les peticions d’ajuda o d’informació a través del whatsapp que s’ha habilitat expressament per les circumstàncies extraordinàries de confinament, aquesta xifra s’eleva fins a 1.170, la qual cosa significa un increment del 21,5% en comparació als mateixos mesos de l’any passat. Costa ha recordat que aquest mateix estiu “hem hagut de lamentar el primer assassinat per violència masclista a les Illes. Amb la mort de Christina Sundberg, ja són 1060 les dones que han perdut la vida a l’Estat, 37 a les Illes Balears, d’ençà de 2003, quan aquestes morts es varen començar a comptabilitzar. Unes xifres esgarrifoses que demostren que no hem d’abaixar la guàrdia”.

Per illes, de les 1104 telefonades n’hi ha hagut 857 procedents de Mallorca, 47 de Menorca, 141 d’Eivissa i 7 de Formentera (la resta són dones que telefonen d’altres indrets o que no han volgut revelar des d’on demanen ajuda o informació).

Maria Duran ha detallat que pràcticament 6 de cada 10 dones que han contactat amb l’IBDona (el 58%), ho han fet per demanar ajuda davant una violència psicològica. El 42% ha explicat que pateix violència física, i el 2% violència sexual, i ha remarcat que “cal tenir en compte que una dona pot patir diferents tipus de violència al mateix temps, i que a més de violència física, psicològica o sexual, també poden patir violència econòmica, social o ambiental”.

Pel que fa al perfil de les persones que ens han telefonat, en el 55% dels casos ha estat la pròpia víctima i en el 14% les persones del seu entorn. Un 20% de les cridades han estat de persones interessades en obtenir assessorament però que no són víctimes.

Per edats, el 30% de les dones que s’han posat en contacte amb l’IBDona (73) tenen entre 31 i 40 anys. El 24% (59) entre 21 i 30 anys i el 22% (54) entre 41 i 50 anys.

Servei de WhatsApp

El 28 de març,  es va posar en marxa un nou servei d’atenció a les dones a través del Whatsapp: 639 837 476. La creació d’aquest servei neix de la necessitat de poder oferir a les dones víctimes i al seu entorn una via més silenciosa i discreta per a posar-se en contacte amb el Servei 24 hores.

Acompanyament a les víctimes

Gairebé 9 de cada 10 telefonades han requerit intervenció professional de diferent índole (des d’informació, orientació, etc, fins a intervenció en situacions d’emergència o acompanyament). El 40% de les telefonades han acabat desencadenant intervencions en situació d’emergència.

S’han fet 47 acompanyaments (24 Mallorca, 8 Menorca, 12 Eivissa i 3 Formentera), principalment per donar suport en situacions d’estrès, assessorar les víctimes, i acompanyar-les en diferents fases del procés judicial. Cal destacar que aquests acompanyaments duren una mitjana de 3 hores i mitja. És un acompanyament molt personalitzat on s’aposta per la qualitat i l’atenció completa a aquestes dones.

Per tal d’arribar al màxim possible de persones, l’IBDona ha posat en marxa una campanya per difondre l’existència del servei d’acompanyament. Es farà un enviament massiu a ajuntaments, de cartells i fulletons, especialment als ajuntaments que formen part de les taules locals de coordinació i prevenció contra les violències masclistes. Aquest material també es distribuïrà a ambulatoris i cadenes de supermercats, i també a edificis d’habitatges, gràcies al conveni de col·laboració amb el Col·legi d’Administracions de Finques. També es difondrà un vídeo informatiu a través de les xarxes socials.

Es pot contactar amb el servei durant les 24 hores del dia telefonant a l’Institut Balear de la Dona, 971 17 89 89, al Servei d’Urgències 112, al 016, o per missatge a través de WhatsApp al 639 837 476.