\ Avui es presenta l’esborrany d’instruccions del curs 2020/21 a la mesa sectorial i demà a les meses de famílies, directors i concertada
\ El curs començarà en la data prevista al calendari escolar en l’escenari de nova normalitat, dia 10 setembre
\ Les instruccions s’han treballat a través de 14 comissions integrades per representants de tots els col·lectius educatius
\ Les instruccions preveuen tres escenaris possibles: nova normalitat, mesures restrictives i confinament
La Conselleria d’Educació, Universitat i Recerca ha presentat avui l’esborrany de Resolució amb les mesures excepcionals de prevenció, contenció, coordinació, organització i funcionament per als centres educatius no universitaris de Balears pel proper curs 2020/21. Aquest esborrany recull el treball de les 14 comissions que han elaborat les seves propostes per als diferents nivells educatius i en tres escenaris diferents: A, nova normalitat, B, amb mesures restrictives i C, confinament. Es tracta d’una Resolució conjunta de les Conselleries d’Educació i de Salut.
Les comissions han estat integrades per representants de la Conselleria, de famílies, directors, associacions de docents, centres concertats i sindicats. A més a més els protocols han estat treballats conjuntament amb la Conselleria de Salut per tal d’adaptar totes les propostes a les necessitats sanitàries derivades de la pandèmia. La Resolució compta amb 11 annexos que regulen els diferents escenaris i circumstàncies associades al desenvolupament del curs en estat de pandèmia.
El contingut de l’esborrany s’ha fet arribar a la Comunitat educativa i es presenta a la Mesa Sectorial d’Educació perquè hi puguin fer les aportacions corresponents i demà a les meses de directors, de famílies i de l’ensenyament concertat.
“La Conselleria no farà cap retallada entre els docents actuals dels centres” ha explicat el conseller. “És més, es preveu la incorporació de nous docents per donar resposta a les necessitats derivades de la pandèmia”. Es preveu que en acabar el mes de juliol es podrà donar la xifra de docents que s’incorporaran als centres educatius en base als plans de contingència de cada centre.
En aquests moments s’ha confeccionat la quota de professorat per al curs 2020-21 amb el mateix nombre de docents que al curs 2019-20. Aquest aspecte ja es va comunicar als representants dels centres educatius a l’hora d’obrir les quotes.
A més de la inversió per a l’increment de docents, també es destinaran fons específics a material de protecció sanitària, programes de reforç escolar, digitalització, ajuts de menjador i reforç en la neteja dels centres.
Martí March “és evident que estam en uns moments delicats que tothom ha de fer un esforç i sé cert que tota la comunitat ho farà per assolir un bon inici de curs perquè pensam que aquest inici de curs es molt important no nomes pel que és l’educació en si mateixa sinó per la imatge i la percepció que la societat ha de tenir de l’educació. Des de l’administració ens posam al capdavant i assumim totes les responsabilitats però pensam que tots hem de fer un esforç per intentar que la situació que vivim no sigui negativa per a l’educació”.
A partir d’avui es pot consultar l’esborrany amb tots els annexos al web de la Conselleria.
Un curs presencial
Les previsions que es manegen actualment és que si no hi ha cap canvi en l’evolució de la COVID-19 a Balears els centres educatius comencin el curs el dia previst al calendari escolar, és a dir, dia 10 de setembre i en l’escenari A, el de nova normalitat. “Normalitat absoluta, presencialitat i seguretat màximes per iniciar el curs”, ha afirmat el conseller. “Hem après molt de l’ensenyança no presencial i hem vist que és essencial per a infantil, primària, primers cursos de primària i l’educació especial i la presencialitat serà prioritària en aquests nivells educatius”.
Aquest escenari preveu classes presencials per a tot l’alumnat, amb les ràtios establertes a la normativa vigent, amb determinades restriccions de seguretat i higiene per evitar els contagis. Es reprendran també els serveis complementaris i les activitats extraescolars.
Als grups de batxillerat es pot plantejar la combinació d’activitats presencials i a distància per als alumnes. Aquesta opció ha de comptar amb el vist i plau de la inspecció educativa i de la Direcció General de Planificació, Ordenació i Centres, i amb l’aprovació del consell escolar.
De manera excepcional, per al curs 2020-2021, els estudis d'ESPA (Educació Secundària per a Persones Adultes) s'impartiran en la modalitat semipresencial.
Inicialment la planificació d’horaris, de nombre de grups, i de professorat, ha de ser la que correspondria a un curs ordinari, encara que a partir d’aquesta planificació els centres puguin augmentar el nombre de grups amb la intenció de reduir les ràtios.
Els centres, amb els vist i plau de la inspecció educativa i de la Direcció General de Planificació, Ordenació i Centres, i amb l’aprovació del consell escolar, podran fer torns de matí i horabaixa per cursos o etapes educatives.
Els horaris dels grups evitaran, tant com sigui possible, els moviments d’alumnat dins el centre en els canvis de classe i hauran de tendir cap a la màxima estabilitat possible dels grups-classe en una mateixa aula, facilitant que siguin els professors els que acudeixin a l'aula de referència.
En els casos excepcionals en què fos necessari, i el centre no pogués reubicar tot el seu alumnat, es procedirà a la coordinació amb les entitats locals que poden oferir espais públics municipals. Si no es poden trobar espais suficients, es podrà ampliar el nombre d'alumnes dels grups de convivència estable sempre que es garanteixi l'ús de mascareta higiènica.
Per poder fer entrades i sortides escalonades i mantenir l’horari general del centre, es podrà reduir la durada de les sessions de classe. A l’educació infantil, primària i educació especial es podran reduir de tal manera que el centre pugui disposar de 30 minuts diaris a aquest efecte i a Secundària es passarà dels 55 minuts actual a 50 minuts.
Grups estables de convivència a infantil i fins 4rt de primària: l’alumnat no du mascareta però té un lloc senyalitzat, no es poden seure cara a cara, no poden dur objectes o joguines de casa, s’elimina el mobiliari que no es imprescindible i es concentra l’activitat a l’aula.
Els centres podran concentrar els horaris de les sessions de les matèries de la manera que considerin més convenient a fi d’aconseguir que un mateix dia intervenguin en el grup el menor nombre possible de docents.
S'afavorirà la constitució d'equips docents reduïts per a cada agrupació d'alumnes.
Es recomana agrupar les matèries de primer d’ESO per àmbits de coneixement.
Als centres de secundària les hores de lliure disposició de 1r, 2n i 3r d’ESO s’hauran d’assignar a la tutoria, a algun dels àmbits de coneixement, quan es facin, o a assignatures per desenvolupar projectes curriculars.
Els centres educatius han d’elaborar durant el mes de juliol de 2020 un Pla de contingència que inclogui l’organització de l’inici de curs i la previsió de les actuacions que s’han de dur a terme per poder fer front a les possibles eventualitats que es puguin produir durant el curs 2020-2021, d’acord amb els tres escenaris plantejats. Als annexos 10 i 11 es donen les orientacions per fer-ho.
En l’acollida del primer dia de classe, es duran a terme diverses activitats perquè l’alumnat conegui totes les mesures de protecció, prevenció i higiene que s’han d’aplicar, així com els horaris d'entrada i sortida, l’horari i el funcionament de l’espai del pati, els circuits d'entrada i sortida que els corresponen, a més de tots els aspectes que es considerin oportuns, segons el Pla d’acollida, inclòs al Pla de contingència del centre.
Així mateix aquestes mesures s’han de comunicar a les famílies abans de l’inici de curs.
La Conselleria posarà en marxa un Pla d’Acompanyament Escolar (PAE) especial per aplicar durant el primer trimestre de curs, a partir del mes d’octubre de 2020, amb l’objectiu d’ajudar els alumnes que s’hagin endarrerit amb motiu de la situació de confinament a reforçar els continguts.
Escenaris
Atesa la situació generada per la COVID-19 i la incertesa sobre la possible evolució de la pandèmia, es preveuen tres possibles escenaris que han de permetre que el sistema educatiu tengui la capacitat d’adaptació necessària a les situacions que durant el curs es puguin produir. Aquestes escenaris són:
Amb l’objectiu de prioritzar l’atenció a l’alumnat i la reducció de ràtios es podrà suprimir, durant aquest escenari, dels horaris de tot el professorat: les hores lectives de coordinació, excepte les de direcció i les de coordinació TIC; les de reducció lectiva per als majors de 55 anys; als centres de secundària les hores dedicades a cap de departament i les de desdoblaments, així com de qualsevol altre concepte lectiu que el centre consideri es poden utilitzar també per a la nova planificació. Pel que fa al professorat de secundària es podran ampliar els horaris dels professors fins a les 21 hores lectives, el màxim de les hores establertes. Totes aquestes hores s’han de dedicar a l’atenció directa a l’alumnat.
El pas d’un escenari a un altre vendrà determinat per l’evolució de la pandèmia, d’acord amb el que estableixin les autoritats sanitàries en cada moment. Així mateix si les autoritats sanitàries estableixen directrius diferents que suposin altres escenaris distints d’aquests tres plantejats, caldrà adaptar-los i redefinir-los.
Es pot consultar el detall d’aquests escenaris a la resolució.
Recursos materials per al compliment de les mesures de prevenció
La Conselleria dotarà el material i els centres asseguraran la disposició en diferents punts del centre d’aigua, sabó i paper per eixugar les mans, així com gels hidroalcohòlics a les aules, o desinfectants amb activitat viricida autoritzats, i papereres.
Els alumnes han de portar les mascaretes de casa seva. Així i tot, el centre disposarà de mascaretes higièniques d’un sol ús per poder reposar les mascaretes de l'alumnat, en cas de necessitat o oblit.
El centre disposarà per al professorat i el personal d’administració i serveis de mascaretes higièniques, preferiblement reutilitzables i d'algunes mascaretes quirúrgiques, mascaretes FFP2 sense vàlvula, pantalles facials i bates d’un sol ús per a aquells casos en què un alumne que presenti símptomes no es pugui posar una mascareta quirúrgica.
Altres mesures
Servei de Menjador
Servei de Transport Escolar
Pla de Digitalització de contingència
Les mesures que es proposen en aquestes instruccions formen part d’un Pla Digital de Contingència; si bé al llarg del curs i a llarg termini formaran part d’un futur Pla de Digitalització de Centres que comporti experiències d’innovació i millora educativa.
Els centres educatius, els docents, l’alumnat i les famílies hauran d’afrontar els següents objectius a curt termini:
Elecció d’un entorn digital: els centres docents han de tenir activat un entorn digital a cadascuna de les etapes educatives (o cicles) que permeti la gestió de professors i alumnes en un entorn segur. Una vegada triat l’entorn digital que fa servir el centre s’han de crear usuaris per al professorat i per a l’alumnat.
Creació d’aules digitals: L’alumnat dels centres educatius, a partir de segon cicle de primària (4t EP) i endavant, hauran de tenir a la seva disposició aules digitals creades per a cadascuna de les àrees, matèries, àmbits, mòduls o organitzacions curriculars determinades per cada centre, a dins l’entorn digital elegit. Així, cada centre decidirà, per etapa educativa (o cicle), quines aules digitals vol emprar i la forma de centralitzar-les. L’organització d’aquestes dependrà de la pròpia estructura del centre. En qualsevol cas, s’ha de garantir que en cada grup d’alumnes s’empri una única plataforma digital per a totes les matèries.
Es recomana programar, de forma habitual, activitats en les diferents aules virtuals que requereixin el maneig de diverses eines digitals per consolidar la competència digital bàsica (dels docents, de l’alumnat i de les famílies) en previsió dels possibles escenaris de semipresencialitat o confinament totals.
Formació adreçada a equips directius, coordinadors TIC dels centres i docents
Formació per a l’alumnat: durant els primers dies del curs s’hauran de preveure activitats formatives per garantir que l’alumnat assoleix una competència digital bàsica per poder funcionar en l’entorn elegit i que garanteixi que, en cas de no poder seguir amb la presencialitat de les classes, pugui desfer-se amb certa facilitat amb aquestes eines.
Assessorament a famílies: a banda de la formació disponible als webs institucionals, els centres vetllaran per oferir informació senzilla que permeti per aconseguir una aproximació de les famílies als entorns digitals emprats pels seus fills i filles. Es tendrà una especial atenció a les famílies amb alumnat d’educació infantil i primer cicle de primària, ja que en aquests casos, el seguiment de la vida d’aula requereix d’una alfabetització digital mínima de les seves famílies. S’ha de facilitar l’alta al GestIB famílies així com fer-los coneixedors de les seves utilitats i sessions de formació i informació d’altres aspectes que preocupen a les famílies tals i com l’accés a diversos continguts, seguretat, abús de pantalles, etc.
Connectivitat: De la mateixa manera que es va fer durant el tercer trimestre del curs 19-20, cal fer una detecció i seguiment de l’alumnat amb problemes de connectivitat.
Aquestes mesures són les imprescindibles per a l’inici de curs. El Pla de Digitalització compta amb més mesures a mig i llarg termini que van més enllà del pla de contingència per aplicar a l’inici del curs.