26 maig 2020 Conselleria d'Educació, Universitat i Recerca

COVID-19:Educació proposa obrir les seves escoletes a la fase 3 i ampliar les tutories presencials a tots els cursos NNota Informativa

Foto de noticia
Descàrrega d'imatges d'alta qualitat

COVID-19:Educació proposa obrir les seves escoletes a la fase 3 i ampliar les tutories presencials a tots els cursos

\La preparació del curs 2020/21 es farà a través de comissions integrades per representants de l'administració i de la comunitat educativa

\March demana un fons específic estatal destinat a atendre les necessitats del curs 2020/21

El conseller d’Educació, Universitat i Recerca, Martí March, ha comparegut avui a iniciativa pròpia al Parlament de les Illes Balears per explicar el procés de desescalada educativa a les Balears.

March ha iniciat la seva intervenció agraint la feina de tots els col·lectius educatius i ha fet un especial esment al director del CEIP Son Juny, Josep Roig, que ens va deixar fa unes setmanes, víctima del coronavirus.

“En aquests temps difícils que ens ha tocat viure” ha explicat “ha quedat clar que l’escola és una institució presencial fonamental i imprescindible per garantir l’equitat , la cohesió social i un complet procés d’ensenyament. Però, el que també ha quedat clar és que la digitalització educativa ha arribat per quedar-se”.

El conseller ha explicat que el curs 2019/2020 acabarà de manera telemàtica i que la presencialitat no es recuperarà fins el curs 2020/21. Aquesta decisió, com la del procés de desescalada, s’ha pres tenint en compte les competències educatives que té la comunitat autònoma, les conclusions de la darrera Conferència Sectorial d’Educació i el diàleg amb les entitats i col·lectius educatius tant de l’escola pública com la concertada.

“L’objectiu ha estat el d’aconseguir el màxim consens possible” ha remarcat March, detallant la gran quantitat de reunions que s’han mantingut amb tots els col·lectius educatius de Balears.

En previsió de la futura fase 3, el conseller ha anunciat que la proposta de la Conselleria és la d’ampliar les tutories presencials a altres cursos diferents dels que ja les ofereixen a la fase 2 “hi ha hagut directors i tutors que ens ho han demanat per atendre al seu alumnat”.

A més, a la fase 3 també obriran les quatre escoletes 0-3 que el Govern té a les Illes.

Una altra novetat de la fase 3 a Balears serà l’atenció individualitzada a alumnat de centres d’educació especial.

Quant al curs 2020/21, que el conseller ha qualificat de “molt complex i difícil d’organitzar”, s’ha avançat que des de la Conselleria a l’hora de planificar el proper curs es té especialment present l’alumnat com el centre de tot i la necessitat de mantenir el dret a l’educació i la funció educativa però també socialitzadora de l’escola. És per això que es prioritzarà que l’alumnat d’infantil i primària compti amb la màxima presencialitat possible ja que per aquest alumnat és bàsica. March ha explicat que “som conscients que estam davant una situació d’emergència i excepcionalitat i la nova normalitat exigirà canvis importants per al curs 2020/21”.

En aquest sentit, actualment la Conselleria està treballant en tres escenaris de cara al proper curs: normalitat, semipresencialitat i a distància.

L’objectiu és que l’escola comenci amb la màxima normalitat possible el proper mes de setembre. Per això s’han de garantir la seguretat de les persones, l’adequació dels espais, el temps de presencialitat, la digitalització, l’adaptació curricular i l’organització i coordinació dels centres educatius.

“Necessitam la complicitat i la màxima implicació social i política. No volem una planificació des dels despatxos, volem un planificació amb la participació de tots els sectors educatius. Volem el màxim consens possible  educatiu però també polític” ha explicat Martí March.

El conseller ha avançat que en aquests moments s’està constituïnt la comissió general sobre l’organització del proper curs. D’aquesta comissió, integrada per representants de tots els col·lectius se’n derivaran grups específics que hauran de decidir sobre qüestions clau com:

  • La modificació del currículum des d’una perspectiva competencial que prioritzi les competències bàsiques de l’alumnat
  • La digitalització. S’està acabant el Pla de Digitalització que entre els temes més importants que inclou es troba la formació en competències digitals del professorat.
  • L’organització dels centres educatius: espais, horaris, agrupaments, recursos, coordinació del professorat...
  • L’adaptació dels serveis complementaris com el transport escolar, menjadors, escola matinera,....

Les previsions de la Conselleria és que al llarg del mes de juny es tengui la proposta d’organització general a punt i que al llarg del mes de juliol cada centre s’haurà d’organitzar en base a les conclusions de les comissions.

Martí March ha remarcat la “necessitat del màxim consens possible a tot l’Estat entre Govern i CCAA però també necessitam una partida econòmica COVID-19 pel curs 2020/21. Fins ara hi ha hagut recursos per salut, serveis socials i treball però de cara al proper curs serà necessari un suport econòmic específic per a afrontar totes les necessitats educatives”.

Finalment, el conseller ha explicat que Educació col·laborarà amb els ajuntaments per facilitar les activitats d’estiu i, a més, ha incrementat l’oferta del Pla d’Acompanyament Escolar (PAE) de juliol ampliant-lo a primària i a l’alumnat de la concertada. El conseller ha recordat que també s’ha previst un pla de reforç per al primer trimestre del curs 2020/21 adreçat a alumnat que s’ha vist perjudicat per la falta de presencialitat.