Gestió del risc de frau MRR
El Reglament (UE) 2021/241 del Parlament Europeu i del Consell, de 12 de febrer de 2021, pel qual s’estableix el Mecanisme de Recuperació i Resiliència, disposa que l'aplicació del Mecanisme ha d'efectuar-se d'acord amb el principi de bona gestió financera, i que els estats han d’adoptar totes les mesures adequades per protegir els interessos financers de la Unió i per vetllar perquè la utilització dels fons en relació amb les mesures finançades pel Mecanisme s'ajusti al Dret aplicable de la Unió i nacional, en particular pel que fa a la prevenció, detecció i correcció del frau, la corrupció i els conflictes d'interessos (article 22).
Amb la finalitat de donar compliment a les obligacions que aquest article imposa als estats, l’Ordre del Ministeri d'Hisenda i Funció Pública 1030/2021, de 29 de setembre, per la qual es configura el sistema de gestió del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència va establir que tota entitat decisora o executora que participi en l'execució de les mesures del PRTR haurà de disposar d'un «Pla de mesures antifrau» que li permeti garantir i declarar que, en el seu respectiu àmbit d'actuació, els fons corresponents s'han utilitzat de conformitat amb les normes aplicables, en particular, pel que fa a la prevenció, detecció i correcció del frau, la corrupció i els conflictes d'interessos.
Pla de Mesures Antifrau de l’Administració de la Comunitat autònoma
El Govern de les Illes Balears va aprovar, per Acord del Consell de Govern de dia 31 de gener de 2022 (BOIB núm. 17, d’1 de febrer de 2022), el Pla de Mesures Antifrau de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, en l’àmbit d’execució dels fons del Mecanisme de Recuperació i Resiliència.
Aquest Pla ha estat modificat per Acord del Consell de Govern de dia 25 d’abril de 2025 (BOIB núm. 52, de 26 d’abril de 2025) i ha donat lloc a una versió actualitzada del Pla de Mesures Antifrau.
Declaració de compromís institucional de lluita contra el frau
El Consell de Govern, per Acord de dia 31 de gener de 2022, (BOIB núm. 17, d’1 de febrer de 2022) va manifestar el seu compromís de lluita contra el frau, que es va plasmar en una declaració institucional. Amb ocasió de l’aprovació de la modificació del Pla de Mesures Antifrau, el Govern de les Illes Balears, per Acord de dia 25 d’abril de 2025 (BOIB núm. 52, de 26 d’abril de 2025), va ratificar aquest compromís de lluita contra el frau mitjançant una nova declaració.
Denúncia de frau
El Pla de Mesures Antifrau de l’Administració de la Comunitat autònoma des les Illes Balears, a l’apartat 4.2.3, estableix dos canals principals per mitjà dels quals es poden presentar denuncies sobre fets que es consideren punibles.
Bústia de denúncies del Servei Nacional de de Coordinació Antifrau
És el canal de denúncies del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència mitjançant el qual qualsevol persona que tingui coneixement de fets que poguessin ser constitutius de frau o irregularitat en relació amb projectes o operacions finançats totalment o parcialment amb càrrec a fons procedents de la Unió Europea pot posar aquests fets en el seu coneixement.
Hi podeu accedir mitjançant aquest enllaç.
Sistema intern d’informació de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears
El Pla de Mesures Antifrau de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears estableix que aquelles persones que participin en l’execució d’actuacions del PRTR (inclosos, entre d’altres, els beneficiaris d’ajudes, els contractistes i els subcontractistes) i tenguin coneixement d’un possible risc de frau en un procediment o actuació podran comunicar les seves sospites mitjançant el sistema intern d’informació de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i dels seus organismes autònoms (de la manera regulada en l’acord del Consell de Govern de 19 d’abril de 2024 o en l’acord o normativa que el substitueixi, quan es refereix a actuacions de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, els seus organismes autònoms i les entitats adherides).
En aquest cas, les informacions es presenten davant la Inspecció General de Qualitat, Organització i Serveis.
Hi podeu accedir mitjançant aquest enllaç.
En el cas que es refereixi a altres ens del sector públic instrumental, la comunicació s’ha de dur a terme mitjançant els seus propis canals interns d’informació i d’acord amb el procediment que tenguin establert.