avisoCookies

Visualització del menú

Selector d'idioma

caes
|


Visualització del menú

Ruta de navegació

Torna

Publicador de continguts

Expedició de títols

Expedició de títols

L’expedició dels títols corresponents a ensenyaments regulats en la LOGSE i LOE és competència de la nostra comunitat autònoma. L’expedició de títols i diplomes acadèmics, docents i professionals anteriors a la LOGSE correspon a l’Estat.

Sol·licitud d’expedició del títol

La persona interessada s’haurà de dirigir al centre docent on va finalitzar els estudis conduents a l’obtenció del títol que sol·licita, on li proporcionaran la informació necessària.

Una vegada expedit el títol, les persones interessades poden retirar-lo al centre docent o d’adscripció, bé directament, acreditant de manera suficient la seva identitat, o bé mitjançant una persona vàlidament autoritzada.

L’expedició del títol de graduat en educació secundària obligatòria és gratuïta.

En el portal web de l’Agència Tributària de les llles Balears (ATIB) es troba el mòdul que permet generar el model 046 (corresponent a taxes autonòmiques, preus públics i altres ingressos) i, si escau, procedir al pagament per via telemàtica. S’ha de seguir el següent procediment: 

  • Accediu al portal de l’ATIB i seguiu aquesta ruta: «Tributs autonòmics» > «Pagament i/o impressió de tributs i d’altres ingressos no tributaris autonòmics» > «Model 046: Taxes, preus públics i sancions, altres ingressos».
  • Seleccionau l’organisme («Conselleria d’Educació i Universitats»), escolliu la taxa corresponent dins l’apartat «Taxa per expedició de títols acadèmics, diplomes i certificats oficials», introduïu-hi les dades i pitjau el botó «Continuar».
  • En la pantalla en què es verifica que el model s’ha generat correctament, pitjau el botó «Pagar». El pagament s’efectuarà per via telemàtica mitjançant qualsevol dels sistemes següents: 
    • Sistema de banca electrònica de l’entitat col·laboradora: és necessari ser titular d’un compte en una de les entitats col·laboradores amb servei de banca electrònica (actualment són Caixabank, Banca March, BBVA i Colonya, Caixa Pollença). 
    • Targeta bancària, de crèdit o de dèbit, amb independència de l’entitat que l’ha emesa.

 

S’imprimeixen tres còpies: una per al subjecte passiu i dues per a l’Administració (de les quals probablement només se’n necessitarà una).

En el BOIB núm. 6, de 11 de gener de 2024, s’estableixen les exempcions de pagament següents:

  1. a) Els membres de famílies nombroses i monoparentals tenen dret a l’exempció o a la bonificació de la taxa que, d’acord amb la seva categoria, els correspongui segons les disposicions vigents, sempre que acreditin documentalment la seva situació en el moment de la sol·licitud.
  2. b) Les persones que sol·licitin la reexpedició de qualsevol títol, diploma o certificat oficial amb motiu de la rectificació de la menció del sexe en el Registre Civil estan exemptes del pagament de la taxa, sempre que aquesta situació s’acrediti documentalment. Aquesta exempció també és aplicable respecte de la reexpedició de qualsevol títol, diploma o certificat oficial previst en la resta de capítols del títol V d’aquesta Llei que dugui a terme la conselleria competent en matèria d’educació.
  3. c) Les persones que hagin estat víctimes d’actes terroristes, i també el cònjuge i els fills, tenen dret a l’exempció total de la taxa, sempre que acreditin documentalment la seva situació en el moment de la sol·licitud. Aquesta condició s’ha d’acreditar mitjançant la resolució administrativa corresponent. En el cas del cònjuge i els fills, també s’ha de presentar el llibre de família.
  4. d) Les persones en situació de dependència en grau II o III i les persones amb un grau de discapacitat igual al 33% o superior queden exemptes del pagament de la taxa. També queden exempts els membres de la seva unitat familiar. Els subjectes passius de la taxa han d'acreditar documentalment, en el moment de la inscripció, que es troben en alguna d'aquestes situacions.
  5. e) Les víctimes de violència de gènere, i també els fills que en depenen, tenen dret a l’exempció total de la taxa, sempre que acreditin documentalment la seva situació en el moment de la sol·licitud. Aquesta condició s’ha d’acreditar mitjançant qualsevol dels documents prevists per la normativa vigent. En el cas dels fills dependents, també s’ha de presentar el llibre de família.
  6. f) Estan exempts de pagar la taxa els membres de les famílies en situació de vulnerabilitat econòmica especial, els membres de les famílies en situació de risc social, els joves tutelats i extutelats en via d’emancipació, els joves en acolliment familiar i les persones subjectes a mesures privatives de llibertat. Els subjectes passius de la taxa han d'acreditar documentalment, en el moment de la inscripció, que es troben en alguna d’aquestes situacions.

 

Per a qualsevol dubte o consulta el telèfon de contacte és el 971 22 85 10. Els centres educatius hauran de conservar els justificants d’ingrés 046 durant cinc anys.

Sol·licitud de duplicat del títol

La persona interessada s’ha de dirigir al centre docent on va finalitzar els estudis conduents a l’obtenció del títol que sol·licita, on li proporcionaran la informació necessària.

Els títols oficials són documents públics amb validesa en tot el territori nacional i, per aquest motiu, no podran ser objecte de modificacions, alteracions o esmenes. Qualsevol alteració derivada d’eventuals modificacions que n’afectin el contingut (canvi de nom o llinatges; canvi de nacionalitat, etc.) exigirà l’expedició d’un duplicat.

No s’expediran duplicats per canvi de dades, per error material o deterioració d’un títol sense haver rebut prèviament el títol original o la part del mateix que en permeti la identificació.

En el portal web de l’ATIB es troba el mòdul que permet generar el model 046 (corresponent a taxes autonòmiques, preus públics i altres ingressos) i, si escau, procedir al pagament per via telemàtica. S’ha de seguir el procediment següent:

  • Accediu al portal de l’ATIB i seguiu aquesta ruta: «Tributs autonòmics» > «Pagament i/o impressió de tributs i d’altres ingressos no tributaris autonòmics» > «Model 046: Taxes, preus públics i sancions, altres ingressos».
  • Seleccionau l’organisme («Conselleria d’Educació i Universitats»), escolliu la taxa corresponent dins l’apartat «Taxa per expedició de títols acadèmics, diplomes i certificats oficials», introduïu-hi les dades i pitjau el botó «Continuar».
  • En la pantalla en què es verifica que el model s’ha generat correctament, pitjau el botó «Pagar». El pagament s’efectuarà per via telemàtica mitjançant qualsevol dels sistemes següents: 
    • Sistema de banca electrònica de l’entitat col·laboradora: és necessari ser titular d’un compte en una de les entitats col·laboradores amb servei de banca electrònica (actualment són Caixabank, Banca March, BBVA i Colonya, Caixa Pollença). 
    • Targeta bancària, de crèdit o de dèbit, amb independència de l’entitat que l’ha emesa.

 

S’imprimeixen tres còpies: una per al subjecte passiu i dues per a l’administració (de les quals probablement només se’n necessitarà una).

La persona interessada està exempta de l’abonament de la taxa de reexpedició del títol si l’error que conté, la deterioració del títol o l’extraviament és per causes imputables a l’Administració. En el BOIB núm. 6, de 11 de gener de 2024, s’estableixen les exempcions de pagament següents:

  1. a) Els membres de famílies nombroses i monoparentals tenen dret a l’exempció o a la bonificació de la taxa que, d’acord amb la seva categoria, els correspongui segons les disposicions vigents, sempre que acreditin documentalment la seva situació en el moment de la sol·licitud.
  2. b) Les persones que sol·licitin la reexpedició de qualsevol títol, diploma o certificat oficial amb motiu de la rectificació de la menció del sexe en el Registre Civil estan exemptes del pagament de la taxa, sempre que aquesta situació s’acrediti documentalment. Aquesta exempció també és aplicable respecte de la reexpedició de qualsevol títol, diploma o certificat oficial previst en la resta de capítols del títol V d’aquesta Llei que dugui a terme la conselleria competent en matèria d’educació.
  3. c) Les persones que hagin estat víctimes d’actes terroristes, i també el cònjuge i els fills, tenen dret a l’exempció total de la taxa, sempre que acreditin documentalment la seva situació en el moment de la sol·licitud. Aquesta condició s’ha d’acreditar mitjançant la resolució administrativa corresponent. En el cas del cònjuge i els fills, també s’ha de presentar el llibre de família.
  4. d) Les persones en situació de dependència en grau II o III i les persones amb un grau de discapacitat igual al 33% o superior queden exemptes del pagament de la taxa. També queden exempts els membres de la seva unitat familiar. Els subjectes passius de la taxa han d'acreditar documentalment, en el moment de la inscripció, que es troben en alguna d'aquestes situacions.
  5. e) Les víctimes de violència de gènere, i també els fills que en depenen, tenen dret a l’exempció total de la taxa, sempre que acreditin documentalment la seva situació en el moment de la sol·licitud. Aquesta condició s’ha d’acreditar mitjançant qualsevol dels documents prevists per la normativa vigent. En el cas dels fills dependents, també s’ha de presentar el llibre de família.
  6. f) Estan exempts de pagar la taxa els membres de les famílies en situació de vulnerabilitat econòmica especial, els membres de les famílies en situació de risc social, els joves tutelats i extutelats en via d’emancipació, els joves en acolliment familiar i les persones subjectes a mesures privatives de llibertat. Els subjectes passius de la taxa han d'acreditar documentalment, en el moment de la inscripció, que es troben en alguna d’aquestes situacions.

 

Per a qualsevol dubte o consulta el telefon de contacte és el 971 22 85 10. Els centres educatius hauran de conservar els justificants d’ingrés 046 durant cinc anys.

Devolució d’ingressos indeguts de les taxes

L’Ordre de 27 de novembre de 1996 del conseller d’Economia i Hisenda per la qual es regula el procediment a seguir en la tramitació dels expedients de devolució d’ingressos indeguts (BOCAIB núm. 157, de 19 de desembre), determina el procediment que s’ha de seguir en aquests casos.

La devolució de les quantitats ingressades indegudament en concepte de taxes en matèria educativa s’ha de tramitar de la manera que s’indica a continuació.

La persona interessada ha de presentar la següent documentació en qualsevol registre públic oficial i, si disposa de certificat digital o DNI, la pot presentar a través del registre electrònic de la Seu Electrònica de la CAIB:

  • Sol·licitud. Ha d’estar signada per la persona interessada, que hi ha demanar la devolució de la taxa i exposar clarament el motiu. Hi ha de constar el nom complet, el número d’identificació fiscal (NIF o NIE), el seu domicili (carrer, número, pis, porta, codi postal, localitat, província), el número de telèfon i l’adreça electrònica.
  • Justificant de l’ingrés 046 a favor de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears. S’ha d’entregar una còpia acarada si el pagament s’ha fet de manera presencial i una còpia simple si s’ha fet telemàticament.
  • Declaració de veracitat de les dades bancàries aportades, emplenada i signada per la persona interessada i sense rectificacions ().
  • Fotocòpia del NIF o del NIE.
  • Si escau, altres documents (acarats) que demostrin el dret a la devolució: fotocòpia del llibre de família, fotocòpia del títol de família nombrosa, comunicat de concessió d’una beca, certificat de discapacitat, etc.

El nom del sol·licitant ha de coincidir amb el del titular de la declaració responsable de veracitat de les dades bancàries, de l’imprès de matrícula, del model 046 i de la fotocòpia del NIF o del NIE.

En el cas d’alumnes menors d’edat, si la sol·licitud la fa el pare o la mare o el tutor legal com a representant, cal adjuntar també la fotocopia del seu NIF o NIE i les fotocòpies acarades del llibre de família de les pàgines en què aparegui i també les pàgines en què aparegui l’alumne.

L’entitat o el centre ha de redactar un escrit, signat pel director, en el qual s’expliquin els motius per procedir a la devolució. Aquest escrit, juntament amb tota la documentació aportada per l’alumne, s’ha d’enviar a:

      Conselleria d’Educació i Universistats
      Direcció General de Planificació i Gestió Educatives
      Servei d’Escolarització, Títols i Legalitzacions
      Negociat de Títols i Legalitzacions
      C. del Ter, 16, 07009 Palma (Polígon de Son Fuster)
      Tel. 971 17 60 02 – Ext 66363

Per més informació, consultar les taxes en matèria d’educació

Per a la devolució d’ingressos indeguts de les taxes del Ministeri d’Educació i Formació Professional us heu de dirigir a:

      Àrea Funcional d’Alta Inspecció d’Educació
      C. de Felicià Fuster, 7, Palma
      Tel. 971 98 94 12
      Correu electrònic: aaie.illesbalears@correo.gob.es

Comparteix​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​