Requisits
1. Poden sol·licitar els ajuts que estableix aquesta convocatòria les entitats que compleixin els requisits següents:
a) Estar constituïdes com a entitats privades sense ànim de lucre amb una antiguitat mínima de dos anys en la data de la finalització del termini de presentació de sol·licituds.
b) Estar constituïdes legalment i inscrites com a entitats prestadores de serveis socials en el Registre Unificat de Serveis Socials de les Illes Balears en la data de la finalització del termini de presentació de sol·licituds, d'acord amb el que disposa capítol II del Decret 10/2013, de 28 de febrer, pel qual es fixen els principis generals del Registre Unificat de Serveis Socials de les Illes Balears i dels procediments per a l'autorització i l'acreditació de serveis socials, i es regulen la secció suprainsular del Registre i els procediments per autoritzar i acreditar serveis socials d'àmbit suprainsular.
c) Disposar de seu o delegació permanent i activa a les Illes Balears.
d) Els estatuts de l'entitat han d'incloure, com a beneficiàries de les seves activitats o intervencions, a les persones o famílies en situació de risc o exclusió social de l'àmbit territorial de les Illes Balears, sense limitar-ho a un col·lectiu o sector concret o específic de població per raons de salut, discapacitat, dependència, edat, procedència o qualsevol altra condició.
e) Desenvolupar l'atenció directa als usuaris majoritàriament amb personal voluntari.
f) Estar al corrent en el compliment de les obligacions tributàries i de la Seguretat Social.
g) No incórrer en cap de les prohibicions per ser beneficiàries de subvencions que estableix l'article 10 del Text refós de la Llei de subvencions aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre.
h) No haver estat mai objecte de sancions administratives fermes, ni de sentències condemnatòries per haver exercit o tolerat pràctiques laborals considerades discriminatòries per raó de sexe o de gènere, en compliment de l'article 11 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes.
i) Complir l'obligació que estableix l'article 57 de la Llei orgànica 8/2021, de 4 de juny, de protecció integral a la infància i l'adolescència davant la violència.
2. Les entitats que presentin sol·licituds per a la modalitat 1, a més dels requisits generals, han de complir els següents:
a) Disposar de la infraestructura necessària per dur a terme el projecte de distribució d'aliments entre les entitats dedicades al repartiment d'aliments.
b) Estar realitzant de forma efectiva la distribució d'aliments entre les entitats dedicades al repartiment d'aliments des de l'1 de gener de 2024.
3. Les entitats que presentin sol·licituds per a la modalitat 2, a més dels requisits generals, han de complir els següents:
a) Acreditar la participació d'un mínim de persones voluntàries al llarg de l'exercici de 2023 en activitats relacionades amb l'objecte d'aquesta convocatòria, d'acord amb els criteris següents:
— Per a les entitats de l'illa de Mallorca: 75.
— Per a les entitats de les illes de Menorca i Eivissa: 30.
— Per a les entitats de l'illa de Formentera: 15.
b) Atendre anualment, en el programa d'aliments, un mínim de famílies o beneficiaris directes, d'acord amb els criteris següents:
— Per a les entitats de l'illa de Mallorca: 750.
— Per a les entitats de les illes de Menorca i Eivissa: 600.
— Per a les entitats de l'illa de Formentera: 300.
c) Mantenir una col·laboració continuada i documentable amb els serveis socials comunitaris bàsics municipals.
d) Haver executat algun projecte de repartiment d'aliments en col·laboració amb algun servei social comunitari municipal al llarg de l'any 2023.
4. Les entitats que presentin sol·licituds per a la modalitat 3, a més dels requisits generals, han de complir els següents:
a) Acreditar la participació d'un mínim de deu persones voluntàries al llarg de l'exercici de 2023 en activitats relacionades amb l'objecte d'aquesta convocatòria.
b) Fer un mínim de 450 repartiments setmanals.
c) Haver executat algun projecte de menjador social durant l'any 2023.
5. Queden excloses d'aquesta convocatòria les entitats privades següents:
a) Entitats que, d'acord amb els seus estatuts, adoptin la denominació de federació, confederació o coordinadora o, en tot cas, siguin una unió d'associacions (article 3.f) de la Llei orgànica 1/2002, de 22 de març, reguladora del dret d'associació).
b) Fundacions que, d'acord amb l'escriptura de constitució, tenguin com a fundadores persones jurídiques de naturalesa pública.
Documentació a presentar
Les entitats interessades han d'adjuntar a la sol·licitud (imprès 1) la documentació següent:
a) Un informe abreujat de l'activitat de l'entitat, d'acord amb el model facilitat per la Direcció General d'Afers Socials (imprès 2).
b) Una còpia simple del document que acrediti la representació de la persona que signa la sol·licitud (acord de l'assemblea general, apoderament, certificat d'habilitació, etc.).
c) Una còpia dels estatuts vigents de l'entitat degudament inscrits en el registre corresponent. Hi ha de constar expressament la realització d'activitats, serveis o programes de l'àmbit social, en relació al punt 3.1.d) de la convocatòria.
d) Una declaració responsable (imprès 3), signada pel representant de l'entitat, amb el contingut següent:
▪ Declaració responsable del fet que l'entitat sol·licitant no es troba en cap dels supòsits de prohibició o incompatibilitat per ser beneficiària de la subvenció establerts en l'article 10 del Text refós de la Llei de subvencions i la resta de la normativa aplicable.
▪ Declaració responsable del compliment de les obligacions establertes en l'article 11 del Text refós de la Llei de subvencions; l'article 16 de l'Ordre de la consellera d'Afers Socials i Esports de 5 de març de 2021; l'article 11 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes, i aquesta convocatòria.
▪ Declaració responsable del fet que l'entitat es troba al corrent en el compliment de les obligacions davant la Tresoreria General de la Seguretat Social i de les obligacions tributàries davant l'Agència Estatal de l'Administració Tributària i amb la hisenda de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears. Amb la signatura d'aquesta declaració s'entén atorgat el consentiment per demanar el certificat telemàtic justificatiu de les obligacions esmentades; en cas que l'entitat s'oposi a la consulta i l'obtenció d'aquestes dades, ha d'aportar aquest certificat.
▪ Declaració responsable de no haver sol·licitat o rebut cap altre ajut per a la mateixa finalitat de qualsevol administració pública o ens privat o públic, tant nacional com estranger, o, en cas contrari, una relació de les entitats a les quals ha sol·licitat una subvenció per a aquesta finalitat o de les quals n'ha obtingut alguna, amb indicació de la quantia sol·licitada o concedida.
▪ Declaració responsable en què es faci constar l'adreça de la seu o la delegació permanent i activa a les Illes Balears.
e) Una declaració de la veracitat de les dades bancàries aportades, tramitada vàlidament d'acord amb el model aportat per la Direcció General d'Afers Socials, excepte que el compte ja estigui d'alta a la Comunitat Autònoma. En aquest cas, és suficient indicar on s'ha de fer el pagament.
f) Una declaració responsable del representant de l'entitat, d'acord amb l'imprès 4, en la qual han de constar el nombre de perceptors, beneficiaris directes, famílies ateses o mitjana de repartiments setmanals durant l'exercici de 2023, a més del nombre de voluntaris que han col·laborat amb l'entitat durant el mateix període.
g) Una declaració responsable del representant de l'entitat, d'acord amb l'imprès 5, del fet que l'entitat disposa de la infraestructura necessària per dur a terme el projecte de distribució d'aliments entre les entitats dedicades al repartiment d'aliments (modalitat 1).
h) Un mínim de 20 declaracions responsables dels representants d'entitats dedicades al repartiment d'aliments, en les quals han de constar que reben aliments de l'entitat sol·licitant des de l'1 de gener de 2024 (modalitat 1).
i) Un document, amb una antiguitat inferior a sis mesos abans de la data de publicació d'aquesta convocatòria, que acrediti la col·laboració de l'entitat sol·licitant amb els serveis socials comunitaris bàsics d'un o més municipis (modalitat 2).
Documents relacionats amb el tràmit:
Termini màxim
Des del dia 30 d'octubre fins al dia 13 de novembre de 2024
Forma de presentació
La presentació d'aquest tràmit únicament es pot fer per via telemàtica, i heu d'accedir fent un "click" al botó «Accés al tràmit telemàtic» que trobareu a la part inferior d'aquest tràmit. Per poder fer aquest tipus de tràmit, heu de disposar de certificat digital, DNI electrònic o cl@ve permanente.
Òrgan competent per a la tramitació
Conselleria de Famílies i Afers Socials
Contacte
Servei o Secció responsable
Servei de Serveis Socials
Pl. de la Drassana, 4.
Tel.: 971177200
(serveissocials@dgsercoc.caib.es)
Observacions
Les entitats interessades només poden presentar una sol·licitud a una de les modalitats establertes, d’acord amb els models que consten com a impresos. En el cas que una entitat presenti més d’una sol·licitud, únicament es tindrà en compte la primera, d’acord amb l’ordre fixat pel registre d’entrada.