Des de final del segle xx, la memòria democràtica ha experimentat un apogeu visible en àmbits tan diversos com els mitjans de comunicació, l’agenda política i la ciutadania en termes globals. Les reivindicacions impulsades per una part de la societat civil i les creixents recerques històriques han contribuït a fer visible una situació anòmala pel que fa a l’educació en qualsevol país definit com a democràtic pel que fa a les seves pròpies arrels històriques i memòria recent.
Aquest document consisteix en una compilació de materials didàctics vinculats a l’ensenyament des de la perspectiva de la memòria democràtica i fa referència a documentals, llocs de memòria, literatura, còmics, música, obres de teatre i exposicions de les Illes Balears.
Entenem que s’ha de normalitzar l’estudi de la memòria democràtica a les aules per tal d’aconseguir que les futures generacions aprenguin des d’una perspectiva històrica i científica com es va defensar i arrabassar la democràcia de les vides dels nostres avantpassats, posant-ho en vinculació amb els valors propis dels drets humans.
A les pàgines següents hom ha pretès aportar recursos didàctics per afrontar els processos d’ensenyament-aprenentatge des d’una perspectiva interdisciplinària, contribuir a la inclusió de la memòria democràtica en el quefer diari de l’activitat docent i superar les reticències que podria implicar haver de fer front als episodis més violents i dramàtics de la nostra història recent.
El nostre objectiu és contribuir a la promoció d’una didàctica interdisciplinària, al posar en valor els continguts relatius a la memòria democràtica en el sistema educatiu i incidint en la seva funció formativa i de ciutadania.
Per això, ens referirem a un conjunt de recursos didàctics que consideram aplicables a distints nivells educatius. Prendrem les Illes Balears com a marc geogràfic de referència, mentre que a nivell cronològic els recursos didàctics a què fem es referència s’estenen des de la Segona República fins a la transició a la democràcia.
Aquesta compilació de materials es complementa amb altres propostes (activitats, rutes) que el docent podrà trobar en altres plecs de materials didàctics de la Direcció General de Memòria Democràtica – GOIB.
Descarrega el document complet.
L’objectiu de les propostes d’activitats que trobam a continuació és el d’oferir una sèrie de seqüències d’ensenyament i aprenentatge basades en la història i la memòria democràtica que serveixin al professorat, tant per aplicar a l’aula com per inspirar noves propostes.
Aquest document es presenta com a l’inici d’un projecte de futur. Volem que sigui la llavor a curt i mitjà termini per impulsar la didàctica des de la perspectiva de la memòria democràtica i que culmini amb una jornada d’intercanvi, on es puguin incorporar i debatre noves experiències.
Partim d’una consideració fonamental: educar en valors de memòria democràtica és educar en drets humans; i, per tant, és una obligació inalienable.